logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۴
[ شناسه خبر : ۴۸۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارگردان فیلم"سی‌صد و شونزده":

"سی‌صد و شونزده" روایت یک حسرت است/محدودیت ها عامل حذف چهره ها

"سی‌صد-و-شونزده"-روایت-یک-حسرت-است-محدودیت-ها-عامل-حذف-چهره-ها-

کارگردان فیلم"سی‌صد و شونزده" گفت: "سی‌صد و شونزده" روایتی از یک حسرت است که در نهایت عملی نشد.

به گزارش موج رسا; فیلم سینمایی "سی‌صد و شونزده"، ساخته پیمان حقانی،با حضور کارگردان در سالن فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان اکران شد و پس از آن علاقه‌مندان به نقد و بررسی آن پرداختند.

حقانی در این جلسه "سی‌صد و شونزده" را روایت یک حسرت دانست و گفت: ٣١٦ تعداد کفش‌هایی است که زن راوی داستان در این فیلم، در طول ٦٣ سال زندگی خود به پا کرده است.

وی ادامه داد: آخرین کفش، همان کفش مادر خود است که در دوران کودکی آرزو داشت وقتی بزرگ شد به پا کند ولی در بحبوحه جنگ این کفش‌ها را فراموش کرد و زمانی که آنها را به یاد آورد، کفش‌ها برای پای او کوچک شده بودند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: این فیلم اولین فیلم بلند من است و ایده ساخت فیلمی که در آن فقط پاها به نمایش در می‌آیند و چهره شخصیت‌ها دیده نمی‌شود، از اولین فیلمم سرچشمه گرفت.

حقانی با بیان اینکه در تیتراژ آن فیلم، دست‌های تعدادی از کارگران کارخانه لاستیک‌سازی نمایش داده می‌شود و در این حین، دست یکی از آنها دچار حادثه شده و سایر کارگران در حالی که در غذاخوری کارخانه مشغول خوردن غذا هستند، از این ماجرا صحبت می‌کنند،ادامه داد: فقط دستان کارگران در این سکانس دیده می‌شود، همین بخش از فیلم به من جرات داد که چهره بازیگران را در فیلم دومم حذف کرده و با حرکت پاها، قصه فیلم را روایت کنم.

وی یکی دیگر از دلایل حذف چهره بازیگران در این فیلم را محدودیت‌هایی دانست که فیلمسازان در یک کشور مسلمان برای نشان دادن برخی روابط میان زن و مرد با آن مواجه هستند.

این کارگردان گفت: به دلیل پایبندی به مذهب و سنت، برخی از صحنه‌ها قابل نمایش دادن نیست، از طرفی حذف آن سبب ناقص شدن فیلم می‌شود، بر همین اساس تصمیم گرفتم این فیلم را با نمایش پاها بسازم تا از این محدودیت نیز رها شوم.

وی ساخت این فیلم ٧٥ دقیقه‌ای را با ٥ نفر از عوامل عنوان کرد که دو نفر از آنان هرگز با دوربین کار نکرده و فقط سه نفر حرفه‌ای بودند و تمام بودجه ساخت آن نیز از طریق سرمایه شخصی تامین شد.

گفتنی است،"سی‌صد و شونزده" یک حرکت نو در فیلمسازی محسوب می‌شود چون برخلاف همه فیلم‌ها، بازیگری ندارد و بازیگران آن، پاهایی هستند که هرکدام قصه‌ای ‌دارند و از روی کفش‌های صاحبان آن می‌توان پی به این قصه‌ها برد.

همچنین فیلم سینمایی «سیصد و شونزده، دومین ساخته پیمان حقانی است که در جشنواره میل ولی سانفرانسیسکو، شصت و سومین جشنواره مانهایم آلمان، جشنواره پراگ، دانشگاه UCLA و ... به نمایش درآمده است.

 اولین ساخته پیمان حقانی به نام «مردی که گیلاس‌هایش را خورد»، اجازه اکران پیدا نکرد و در شبکه نمایش خانگی پخش شد.//ن

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر